Medeoprichter Arjen de Ruiter is bij ZO verantwoordelijk voor inkoop, logistiek en administratie. Hij is vanaf het begin betrokken bij het merk. Want met zijn achtergrond als kwaliteitsconsultant bleek hij de ideale sparringpartner. Arjens motto: “Nooit concessies doen aan kwaliteit.”

Arjen (53) startte zijn carrière in de voedingssector en levensmiddelentechnologie. Hij leerde Bert Groen jaren geleden via een gezamenlijke klant kennen en het klikte meteen. Ze richtten samen een bedrijf op. Dat zich helemaal specialiseerde in duurzaam schoonmaken. Arjen: “Ons ideaal was een schoonmaakmiddel te creëren dat ook 100% natuurlijk was. Dat lukte 8 jaar geleden nog niet, maar inmiddels natuurlijk wel. Mijn focus ligt op de kwaliteit en de samenstelling van ons assortiment. Samen met Bert en Joey check ik hoe onze producten werken, hoe het beter kan en aan welke eisen ze moeten voldoen.”

Hands-on

Arjen is dus voor een deel het brein achter ZO, maar is ook – letterlijk – hands on: “Thuis check ik eerste welke orders er binnen zijn gekomen. Daarna rij ik naar de loods waar ons magazijn is om alle bestellingen in te pakken. Rond een uur of 11 komt de fietskoerier de pakketten ophalen. Tussendoor heb ik contact met fabrikanten. Ik hou de voorraad bij, ik regel de grondstoffen en verpakkingsmateriaal. En ik doe de administratie. Dat soort dingen ligt op mijn bord. Mijn dag is zo om. Als we heel veel inpakwerk hebben, besteed ik dat uit. Aan een paar studenten die ons goed kennen en graag wat bijverdienen.”

De tijd mee

“De maatschappij verandert, mensen werken nu meer thuis en blijven dat ook doen. Met ZO wordt schoonmaken thuis nog makkelijker. Dus we hebben wat dat betreft de tijd mee. Wat nu lastig is dat er overal een tekort aan ontstaat. Zie in deze tijd maar eens op tijd genoeg verpakkingsmateriaal binnen te krijgen. Of grondstoffen voor onze schoonmaakproducten. Dat lukt steeds. Maar soms is het echt een gevecht. Want het moet altijd kwalitatief goed zijn. Daar sta ik voor. We doen geen concessies aan de kwaliteit. Nooit. Ik verkoop nog liever nee, dan een halfwassen product. En dat geldt natuurlijk ook voor verpakkingen en dergelijke. Neem onze sprayers bijvoorbeeld. We zetten daar bewust geen goedkope spraykop op, maar een van topkwaliteit. Want die doen het over 10 jaar nog steeds goed.”

Voor de volgende generatie

“Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad, dat ik iets wil bijdragen aan de toekomstige wereld. Dat ik iets wil doorgeven aan de volgende generatie. Met ZO kan dat. ZO is ons idee, ons product. En elke order voelt als een waardering voor hetgeen wij doen.”

Deel dit artikel via social media