Schoonmaken met een sopje? Niet duurzaam!

Voor iedereen die het artikel in het AD heeft gemist 👇🏼

Een emmer vullen met warm water, schoonmaakmiddel erbij en lekker soppen in de keuken en badkamer. Veel mensen zijn gewend zo hun huis te reinigen, maar het leidt tot een enorme berg plastic flessen bij het afval. Dat kan duurzamer én goedkoper!

De gebruikelijke schoonmaakmiddelen uit de supermarkt bestaan voor het overgrote deel uit water. 95 procent zelfs, met een beetje chemicaliën erbij. In een fabriek een fles vullen met veel water en daarna vervoeren naar een winkel, kan nooit goed voor het milieu zijn. En na gebruik verdwijnen jaarlijks miljoenen lege plastic flessen bij het afval.

Ik werkte jaren in de hygiëne-branche voor grote bedrijven en heb altijd grote interesse gehad in duurzaamheid. Daar zag ik ook hoe moeilijk het is om gewoontes en tradities te veranderen.

Toch zijn we de uitdaging aangegaan. In de industrie is veel gebruikelijker om met concentraten te werken bij het schoonmaken. Wat als dat nou bij consumenten thuis óók zou werken? Dat mensen geconcentreerde schoonmaakmiddelen kopen en ze het zelf thuis mengen met water?

Dat is behoorlijk nieuw in schoonmaakland. Supermarkten zijn gericht op een hoge omloopsnelheid van producten. Navulverpakkingen en concentraten doen het vaak niet goed. Een consument kiest vaker voor een volle fles, dan een kleinere verpakking die duurder is. De prijs van een ZO concentraat is bij aankoop hoger, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit omdat je er véél langer mee doet.’’

Samen met Arjen de Ruiter en Joey Verseput startten we het bedrijf ZO Clean Planet. We ontwikkelden vier reinigers die sinds 2020 te koop zijn: voor sanitair, keuken, glas en een allesreiniger. Alle schoonmaakmiddelen worden thuis verdund met water voor gebruik. En dan is het poetsen geblazen. Maar níet met een warm sopje in een emmertje. Want ZO heeft een heel andere visie op schoonmaken.

Microvezeldoekje. Soppen is veelal het verspreiden van vuil. In de zakelijke schoonmaakbranche – denk aan bijvoorbeeld ziekenhuizen- zie je tegenwoordig bijna nooit meer schoonmakers met een sopje. Daar werken ze sinds een jaar of tien met microvezeldoekjes in combinatie met water.

De reinigers van ZO Schoon gebruik je met hervulbare sprayers en een microvezeldoekje. Een sopje van warm water is ooit in de gewoontes geslopen, dus het is even de knop omschakelen. Ons motto is: direct schoonmaken na gebruik. Elke reiniger heeft een eigen sprayer die staat op de plek waar je ‘m nodig hebt. Dat leidt ertoe dat je veel vaker reinigt.
Niet wachten tot het zichtbaar vies is, maar elke keer na gebruik sprayen. Schoonhouden dus in plaats van schoonmaken. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat je na drie jaar niet meer door je ovenruitje kunt kijken. En het toilet ruikt altijd fris.

Deze routine voorkomt dat je na een tijd met grof – en duurder- geschut moet inzetten. Vergelijk het met naar de tandarts gaan. Als je nooit je tandenpoetst behalve vlak voor de jaarlijkse controle, dan ben je veel duurder uit omdat de tandarts meer werk aan je gebit heeft.

ZO kreeg onlangs een duurzaamheidsonderscheiding bij de uitreiking van prijzen voor de beste webwinkels, de Shopping Awards. ,Het concept maakt echt impact bij grootschalig gebruik’’, zegt jurylid Folkert van der Molen. Hij heeft al ruim twintig jaar een website over duurzaam ondernemen.

Naast reinigingsmiddelen biedt ZO schoon schuimende handzeep, afwasmiddel en binnenkort een universele vloerreiniger. Over alle aspecten is nagedacht. De schoonmaakmiddelen zijn biologisch afbreekbaar en de navulverpakkingen gaan met post terug naar het bedrijf waar ze worden gerecycled.

Lees het hele artikel bij het AD

Deel dit artikel via social media