Maak kennis met Joey Verseput, onze designer
Iedereen die schoonmaakt met ZO weet het, ZO doet het echt anders. Want ZO is makkelijker, hygiënischer, duurzaam én mooi. Hoe krijg je dat als merk voor elkaar? Door op de stoel van de gebruiker te zitten, vertelt designer Joey Verseput.
Joey Verseput is opgegroeid in Twello en studeerde interaction design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. “Een heel brede opleiding,” vertelt Joey enthousiast, “die gaat over de manier waarop mensen dingen – in de fysieke én de digitale wereld – gebruiken en erop reageren. Het gaat echt over de interactie tussen mens en product. Het heeft ook een psychologische kant. En daar leerde ik dat je altijd ontwerpt vanuit het perspectief van de gebruiker. Toen Bert met het idee voor ZO kwam, was ik meteen om. Een schoonmaakmiddel met een duurzame insteek, dat zag ik wel voor me. Maar een kennis van mij zei, schoonmaken wordt nooit sexy. Dat heb ik echt als uitdaging opgepakt: hoe maken we van schoonmaken iets leuks?”
Makkelijk is leuk
“Onze filosofie is, als het makkelijk is, wordt het leuk én doe je het vaak. We begonnen met een fles met een concentraat. Dat was ons vertrekpunt. Ik heb toen in de supermarkt het schoonmaakschap bekeken. En wat opviel waren de doorschijnende flessen en de agressieve kleuren. Het zijn ook agressieve middelen, met allerlei gevarensymbolen op de verpakking. ZO is niet agressief en al die waarschuwingen horen wat mij betreft niet bij iets wat leuk is. En wij hebben ze niet nodig. Onze reinigers bestaan voor 100% uit ingrediënten die voorkomen in de natuur. Dus wij konden onze verpakkingen simpel en clean houden. Van de fles maakten we een navulzak. Want mixen vanuit de ene fles in de andere fles bleek in het gebruik helemaal niet handig.”
Geen maatbeker, maar een simpele streep
“De navulzakken zijn herbruikbaar. En het dopje is met opzet schuin geplaatst, zodat je tijdens het mixen niet knoeit. Bij de navulzak zat eerst een maatbekertje, maar dat zijn dingen die je kwijtraakt. Daarom staat er een streep op de sprayer. Een heel simpele oplossing. De sprayers hielden we transparant, maar gaven we wel een kleur. Zodat de sprayer ook echt een mooi item wordt en in je interieur past. Van PET, en niet van glas, omdat iets wat je elke dag gebruikt niet zo kwetsbaar moet zijn als glas. Dat kan breken. En in de badkamer wil je dat niet hebben. Nu hebben we een sprayer die je overal neer kunt zetten. En dat werkt. Want als je iets vaak ziet, dan denk je er ook aan en ga je het vaker doen. In het oog, in het hart eigenlijk. We hebben veel stappen gezet. En nu is het zaak om ons in de gebruiker te blijven verplaatsen.”
Deel dit artikel via social media